Hyundai Genesis Coupe – Dinosauriin luu

hyundai-genesis-coupe-2011-sivukuva

Korealainen Hyundai ottaa tuoreella Suomen-malliston tulokkaallaan tukevan ja miehekkään haara-asennon. Ja pissii paineella kaikkien nykyaikaisten autoilutrendien päälle.

hyundai-genesis-coupe-2011-sivukuva

Korealainen Hyundai ottaa tuoreella Suomen-malliston tulokkaallaan tukevan ja miehekkään haara-asennon. Ja pissii paineella kaikkien nykyaikaisten autoilutrendien päälle.

Hyundai Genesis Coupé on tuore tulokas suomalaisessa tuontimallistossa. Pääasialliselle markkina-alueelle Yhdysvaltoihin Coupé sekä saman alustan jakava iso neliovinen luksussedan Genesis saapuivat jo vuonna 2008, mutta meillä painettiin todennäköisesti tuossa vaiheessa jarrua taloustilanteen dipattua voimakkaasti. Samasta syystä Genesis-mallien kilpailija Infiniti jätti tulematta kokonaan Suomeen, vaikka valmiudet uuden automerkin sisääntuloon olivat olemassa.

Genesis Coupé tulee Suomeen vain yhdellä mallilla. Tarjolla on ainoastaan Hyundain omalla 3,8-litraisella V6-moottorilla varustettu versio, joka tuottaa 303 hevosvoimaa ja 361 Nm ja on naitettu yhteen perinteisen momentinmuuntimella varustetun 6-pykäläisen automaattivaihteiston kanssa. Muilla markkina-alueilla on tarjolla myös kaksilitrainen, nelisylinterinen turbomoottori, joka kirnuaisi 210 hevosvoimaa (ja olisi tehty yhteistyössä mm. Hondan kanssa). Sen kanssa olisi tarjolla myös manuaalivaihteisto – tosin automaatti sopii hyvin Genesiksen tyyliin.

Vähät välittää downsizingistä

Massiivinen kuutoskone ja 1600 kilon omapaino tarkoittavat, ettei Genesis seuraa millään muotoa nykyisiä polttoainetta pihistäviä trendejä. Valmistaja lupaa sille 9,9 litran yhdistetyn kulutuksen, mutta kokemus- ja mittauspohjalta tuo lukema täyttyy korkeintaan sekalaisessa maantieajossa. Moottoritiellä Genesis hörppii 11 litraa tasakaasuajossakin ja kaupungissa jano yltyy entisestään. Luonteeltaan moottori on kuitenkin hauska – voimaa ja vääntöä on grand touring -tyyppiseen etenemiseen riittävästi, ja napista tapahtuvan starttauksen jälkeinen karjahdus on oikeasti aika hyvän kuuloinen. Samoin täyskaasukiihdytykset tuovat sekä sisään että ulos sen verran uhkeaa murinaa, että automiestä alkaa hymyilyttämään väkisinkin.

hyundai-genesis-coupe-2011-moottori

Jos Genesis on rakennettu – kuten luulen – edulliseksi nuorisoautoksi ja liikennevalokisoihin Mustangeja vastaan, olisi insinööreillä kuitenkin vielä hiukan tekemistä. Paikaltaan kiihdytyksellä ajonvakautus nimittäin leikkaa tehot pois ensimmäisen ponnistuksen jälkeen, jolloin Genesis tuntuu nyykähtävän puoleksi sekunniksi paikalleen, minkä jälkeen matka jatkuu luistoneston merkkivalon vilkkuessa. Jostain syystä järjestelmä on lisäksi ylihuolehtiva, sillä poiskytkettynä sama ilmiö toistuu. Tällöin nyykähdyksen jälkeen veekutonen syöttää kyllä voimaa takarenkaille, mutta mustaa jälkeä ei synny vieläkään. Tehdas lupaa Coupén laukkaavan satasen vauhtiin 6,3 sekunnissa, ja keräävän huippunopeutta 240 km/h.

Äkkipikainen tapaus

Nopeassa mutka-ajossa ajonvakautus on hieman alkukantaisen oloinen. Se leikkaa alkavat luistot tehokkaasti pois, eikä anna kuljettajalle leikittelynvaraa kunnolla poiskytkettynäkään. Kollegat suosittelevat ajamaan ilman ajonvakautusta, enkä voi kuin suositella samaa lämpimästi. Matka-ajossa Genesis on mukava: ajettavuus on kohtalaisen hyvä, vaikka rengasmelu kotimaisilla karkeilla asfalteilla nouseekin. Tuoreella asfaltilla auto on kuiskaavan hiljainen, joten vika ei periaatteessa ole Hyundain.

Kaasupolkimen välitys on vähintäänkin sporttinen. Jo pieni ja varovainen painallus saa Genesiksen ampumaan eteenpäin voimalla, mutta tämänkin oppii kyllä varpaalla kompensoimaan nopeasti. Jarrut on tehostettu vahvasti: hidastuvuus on alussa voimakasta, mutta ei lisäänny enää merkittävästi voimaa annostelemalla. Tehoa jarruissa kuitenkin on, joten tämäkin on tottumuskysymys.

Erikoinen juttu on, ettei ratin takaa löytyvistä vaihdeläpsyistä voi ohittaa automaattivaihteiston ohjelmaa – toisin sanoen D-asennosta ei voi komentaa pienempää vaihdetta päälle, vaan vaihteiston vivun on oltava manuaaliasennossa.

Edullista ja halpaa

Ovea avatessa Genesis paljastaa juurensa. Kahva tuntuu hiukan heppoiselta, ja oviverhoilu on kovaa ja halpaa tummanharmaata muovia, jonka voi kuvitella nitisevän muutaman vuoden päästä. Samaa tavaraa on käytetty keskikonsolissa ja kojelaudassa, tosin ei onneksi ihan jokaisessa komponentissa. Mittaristo ja kojelauta ovat ilmeeltään rauhalliset ja selkeät, ja kaikkien lukuarvojen lukeminen onnistuu helposti. Radion perussäätimet ja vakionopeudensäätimen napit löytyvät ratista, ja ovat helppokäyttöisemmät kuin monella kilpailijalla.

hyundai-genesis-coupe-2011-mittaristo

Istuimet ovat edessä mukavat ja hyvällä sivutuella varustetut. Valitettavasti kaikki ei mene niidenkään kanssa ihan maaliin: kuljettajan istuimen korkeus ja pituus säätyvät sähköllä, selkänoja ja ristiseläntuki manuaalisesti. Matkustajalla kaikki säädöt ovat manuaaliset. Takapenkille ihmisiä päästäessä matkustajan tuoli siirtyy kiskoillaan eteenpäin selkänojaa kipatessa, kuljettajan puolestaan ei. Oudoin juttu vuonna 2011 on, ettei kummankaan etupenkin selkänoja palaa enää alkuperäiseen säätöönsä, vaan jää pystysuoraan. Tämä yksinkertainen toiminto löytyy halvimmistakin kolmiovisista pikkuautoista tänä päivänä – vaan ei Genesiksestä.

hyundai-genesis-coupe-2011-penkki

Radion ja ilmastointilaitteen näyttö on kojelaudassa ylhäällä keskellä. Taustaväriltään sininen LCD-näyttö tuntuu vähän vanhanaikaiselta, sillä monella kilpailjalla on tähänkin luokkaan tarjolla jo värillisiä näyttöjä. Koeajolenkin aikana ei myöskään radion näyttöä saatu RDS-malliseksi, vaan radiokanavat näkyivät pelkkinä taajuuslukuina. Toivottavasti ongelma oli tällä kertaa käyttäjässä.

hyundai-genesis-coupe-2011-keskikonsoli

Genesiksen matkustamon ilmettä leimaa eräänlainen edullisuus. Kattoverhoilu on muotoon prässättyä, vaalealla keinokuitukankaalla päällystettyä, eikä oikein vastaa auton hintaan. Käsijarrukahva ei ole nahkapäällystetty, vaihdekepin nuppi ja ratti sentään ovat, joskaan nahan aitoudesta ei ole varmoja merkkejä ilmassa. Oven saranointi vaikuttaa myös siltä, että pitkä ja painava ovi saattaa vaatia uudelleen asemointia muutamien vuosien kuluttua.

Kilpailijat – mitkä kilpailijat?

Perusmallin Genesis maksaa Yhdysvalloissa 22 000 dollaria, siis 16 000 euroa. V6-mallien hinnat alkavat 25 000 taalasta, ja päättyvät Track-mallissa 31 000 dollariin, siis 22 642 euroon. Suomessa tarjolla oleva V6-malli maksaakin sitten huikeat 49 983 euroa. Tällä rahalla saa toki laadukkaan oloisen ja hyvin soivan Infinityn äänentoistojärjestelmän, mutta ei kaasupurkausvaloja, eikä niitä aiemmin mainittuja nahkasomisteita. Myöskään listalta ei löydy esimerkiksi sellaisia tämän päivän vakiojuttuja kuten kaistavaihtovilkkua tai automaattisia lasinpyyhkimiä. Tai sitä penkkikipin asentomuistia.

Genesiksen suurin ongelma Suomessa on, ettei sille ole yhtään tasapäistä kilpailijaa tarjolla – ja nimenomaan nyt huonolla tavalla. Amerikassa samassa hintaluokassa on tarjolla Ford Mustangia, Chevrolet Camaroa ja vähän modernimminkin muotoiluja jenkkicoupéja. Niihin nähden Genesis tarjoaa varmasti laatuvaikutelmaa, hyvän takuun ja hieman import-henkeä niille, joiden elämä ei ole pelkkää retroa ja vintagea. Jenkkimarkkinoiden hinnallaan Genesis olisi erittäin hauska ja räyhäkäs sport coupé, vaikka hinta olisi meillä euroissakin sama kuin sikäläisillä markkinoilla dollareissa.

Suomessa Hyundain kilpailijat ovat täysin toista maata, kirjaimellisesti. Käytännössä samalla rahalla voi kaupasta lunastaa itselleen BMW 325i Coupén tai Audi A5 Coupén. Molemmat tarjoavat reilusti yli 200 hevosvoimaa, kovan jälleenmyyntiarvon, korkeatasoisen laatuvaikutelman ja kulkevat 4-5 litraa pienemmällä kulutuksella kuin Hyundai, ja niiden suorituskyky on oikeassa elämässä identtinen Hyundain kanssa. Ja jos kyseiset eläkeläismalliset autot eivät sytytä, saa Peugeotilta 200-hevosvoimaisen kuvankauniin RCZ:n tasan kaikilla varusteilla jokseenkin samaan hintaan.

Hyundai – tuokaa siis se kaksilitrainen manuaaliversio markkinoille äkkiä, muuten Genesis jää pelkäksi kuriositeetiksi meillä.

hyundai-genesis-coupe-2011

Teksti ja kuvat: Arttu Toivonen

Yksi kommentti “Hyundai Genesis Coupe – Dinosauriin luu” -artikkelista

  1. 12.03.2014 klo 15:39 Anniina Karlsson kirjoitti:

    Mikä on dinosauri?

Kommentoi artikkelia

What is 2 + 2 ?
Please leave these two fields as-is:
HUOM! Pyydämme sinua vastaamaan tähän laskutoimitukseen. Näin varmistamme että olet ihminen etkä roskapostitusrobotti.
Completos