Shogun Part 2

Shogun Mazdan värikkään tarinan kakkosvaiheessa käydään läpi auton tarina ja rakenteluvaiheet Team RWD:n Hannun käsissä. (Teksti ja kuvat: Hannu) Syksyllä 2004 etsin itselleni autoa, jonka piti olla näyttävä ja erikoinen eikä sitä mielellään tarvitsisi heti alkaa rakentamaan sen suuremmin. Noh nettiautosta se sitten löytyi. Helsingissä sijainnut auto oli oikeastaan juuri sitä, mitä olin hakenutkin. Soiton […]

2-valmis-kuvaa.JPG

Shogun Mazdan värikkään tarinan kakkosvaiheessa käydään läpi auton tarina ja rakenteluvaiheet Team RWD:n Hannun käsissä. (Teksti ja kuvat: Hannu)
Syksyllä 2004 etsin itselleni autoa, jonka piti olla näyttävä ja erikoinen eikä sitä mielellään tarvitsisi heti alkaa rakentamaan sen suuremmin. Noh nettiautosta se sitten löytyi. Helsingissä sijainnut auto oli oikeastaan juuri sitä, mitä olin hakenutkin. Soiton jälkeen tuumasta toimeen ja junalla hakemaan peli kotiin. Autolla ajettiin rohkeasti talven yli ja keväällä sitten käytiin takakontin kimppuun kesän koitoksia silmällä pitäen, ostohetkellä kun kontista ei löytynyt muuta kuin verhoilut. Varapyöräkoteloon tehtiin kuidusta subbarikotelo ja samalla kontin takaosaan paneli SPL:n 5-kanavaista vahvistinta sekä yhden faradin konkkaa varten. Verhoilumateriaaliksi valittiin tässä vaiheessa sininen karva.

Kojelaudasta löytyi valmiiksi DVD-soitin sekä näyttö, joten soitinpuoleen ei tarvinnut puuttua sen enempää. Nämä varusteet olivatkin ainoat, jotka autoon oli ilmestynyt Janin jälkeen. Toisin sanoen tarinan ykkös- ja kakkososien välillä. Suunilleen tässä kuosissa autolla ajeltiin kesä 2005, mutta edellisen talven kokemuksista viisastuneina Shogun pääsi talveksi lämpöiseen talliin, mutta ei suinkaan seisomaan.

Nukkapintaa

Talven tullen Shogunin päivityshommat aloitettiin sisätiloista. Aivan alusta ei tarvinnut aloittaa, sillä esimerkiksi hienosti toimivat ovipahvit kävivät ihan sellaisenaan. ”Kromi” pintaisten mattojen hankinnan jälkeen harpattiin hieman suurempaan operaatioon, nimittäin hetken mielijohteesta toteutettuun kojelaudan nukkaukseen. Operaatio ei suinkaan ollut aivan helppo, sillä kojelauta oli todellakin kiinni autossa. Välillä tuntui, että se on hitsattu kiinni… Noh, loppujen lopuksi osa saatiin irroitettua ja päästiin itse asiaan.

Mikael Tuokkolan kanssa nukkapinnan väritystä miettiessä kävi mielessä useita eri vaihtoehtoja, mutta lopulta päädyttiin perinteiseen mustaan jonka sekaan lisättiin neliväristä kidettä. Lopputulos viimeisteltiin maalaamalla mittaripaneeli kromivärillä. Alkuperäiseen ideaan kuului myös muiden sisustan osien nukkaus, mutta ystäväni Timo Knihtin satunnainen tallivierailu muutti suunnitelmat.

Tätä lisää

Aikansa autoa kierrettyään hän kysäisi: ”mitä meinaat korille tehdä?” Tokasin, että josko jotain teippausta suunnittelisi. Timo tuumas, että miksi teipata kun voihan sen maalatakin. Itseäni ei ajatus juurikaan kiehtonu, tämän kun piti olla se ”valmis auto”. Asia jäi kuitenkin takaraivoon kummittelemaan, ja lopulta menin käymään Timon luona keskustelemassa, että mitä hänellä oli mielessä. Timo haki litran purkin maalia ja löi pöytään: ”tuossa olisi.. mitäs sanot?” Väri oli Debeer Wisard red-blue. Aukaisin purkin ja sen jälkeen olin myytyä miestä, hommaan ruvettiin siltä seisomalta. Eli suoraan maalikauppaan ostamaan lisää tuota ihmeellistä ainetta.

Autosta purettiin kaikki ovet, luukut ja korisarja, myös kontista purettiin kaikki pois. Timon kanssa tehtiin pohjia ja niissä hommaa sitten riittikin, mutta loppujen lopuksi päästiin itse asiaan. Timo ruiskutti auton ja osat ensin mustaksi, ja sitten päälle efektivärin ja lakkaa useita kerroksia. Takavalot ruiskutin samalla kokonaan punaisiksi. Malaamoreissun aikana hommasin vielä jonkun yleismallisen takasiiven, joka mielestäni passasi autoon hienosti (siipi on edelleen autossa paikallaan).

2_lakattu.jpg

Vanteita mietin pitkään ja hartaasti, ne kun tekee autoon yleensä sen 50%. Hienoon väriin ei viitsiny mitään pilipali vanteita hommata ja niinpä päädyin Oxigin Sechs 3-osaisiin full crome -vanteisiin, kokoa niistä löytyi 18”. Vanteiden järkyttävä hinta (ovh 1540e kpl) takaa sen, että ihan jokaisesta autosta niitä ei löydy. Auto tuli luvattua paikalliseen näyttelyyn ja sinne se valmistuikin kaksi tuntia ennen näyttelyn alkua. Suuret kiitokset Timolle hienosta työstä, ja tietysti kerhomme jannuille kun jaksoivat autoa kasata. Edellisenä iltana kun oli vain nippu maalattuja osia odottamassa kasaamista. Näyttely sujuikin mukavissa merkeissä, ja kotiintuomisina oli top 10 -sijoitus sekä yleisöäänestyksen kolmossija.

Konttiin väriä nossipullosta

Myöhemmin alettiin takakonttia suunnittelemaan jälleen kerran uusiksi. Kaava oli melko lailla entisenlainen, eli karvaa ja nukkapintaa sekä NOS -pullo sekaan väriä tuomaan. Kattoon asennettiin näyttö takana matkustavia silmällä pitäen, vahvistinpuolelle lisättiin autostudion digipääte ohjaamaan subbaria. Siipeen kävin teettämässä kromisen lohikäärme logon koristeeksi.

Alustaan etsin myös korkeussäädettäviä tolppia, mutta tähän malliin niitä ei siihen aikaan löytynyt mistään. Huhut tosin kertovat, että D2 alustaa voisi löytyä (vihjeeksi muille rakentajille)

Tekniikka puolelle en tehnyt mitään muutoksia, sillä auto liikkui kokoonsa nähden hienosti ja toimi varmatoimisesti. Remonttia ei tarvinnut tehdä perushuoltoja lukuun ottamatta. Kiitokset tästä Janille kun sai aikaan toimivan paketin.

Useiden tapahtumien ja maikkarin mainoksen kuvausten jälkeen alkoi tuntumaan että olisiko aika luopua autosta ja keksiä vaihteeksi jotain uutta. Auto laitettiin nettiautoon myyntiin, ja kaveri oulusta ehdotti vaihdossa Nissan s13 -mallia. Olihan se turbo ja voimaa juuri tekikin mieli niinpä kaupoista sovittiin, mutta kromi vanteet jäivät talliin
vaihdossa tulevaa autoa varten.

2-shogun-tv-mainos-kuvausta.jpg

3 kommenttia “Shogun Part 2” -artikkelista

  1. 26.02.2008 klo 14:46 termospullo kirjoitti:

    sulla on aika hieno auto :D

  2. 06.04.2008 klo 11:58 kalla kirjoitti:

    nimen omaan niin se on mä tiiän historian olen ollu vieressä katsomassa

  3. 25.01.2014 klo 17:15 pelle kirjoitti:

    nyt pidä varasi että ei jää käsiin ja että ei mene rikki

Kommentoi artikkelia

What is 3 + 8 ?
Please leave these two fields as-is:
HUOM! Pyydämme sinua vastaamaan tähän laskutoimitukseen. Näin varmistamme että olet ihminen etkä roskapostitusrobotti.
Completos